ADN Online - Arta, dans si noutati

Despre

Gradina lui Daniel Spoerri

  •  Gradina lui Daniel Spoerri 1
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 2
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 3
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 4
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 5
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 6
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 7
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 8
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 9
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 10
    Credite: Alex Scarcella
  •  Gradina lui Daniel Spoerri 11
    Credite: Alex Scarcella

de Horațiu Lipot

Reversul Edenului

Pe data de 2 Septembrie, la Highland Institute for Contemporary Art (HICA) a fost vernisată expoziţia artistului şi scriitorului elveţian de origine română, Daniel Spoerri. Expoziţia este intitulată Il Giardino di Daniel Spoerri, aducând în prim plan amplul proiect (sculptura-grădină) realizată de artist la începutul anilor ’90. Demersul HICA este de a explora cum se manifestă programul artistic al lui Spoerri, de continuă grijă asupra acumulării în procesul creaţiei, în contextul Grădinii prin corelaţie cu lucrări ale sale din domeniul vizualului, dar şi al literalului prin poemele concrete realizate de acesta. Se poate vorbi şi de trasarea unei relaţii subtil personale între instituţia care organizează şi obiectul acesteia, poziţia HICA localizată într-un cadru natural integrând perfect materialul emergent Grădinii lui Spoerri care se află la rândul său într-o locţie izolată în dealurile din Toscana. Acest context favorizează şi un demers al permanenţei reprezentativităţii expoziţiei în instituţia amintită, dacă ne ghidăm după comunicatul de presă care asigură ca la finele acesteia câteva din sculpturile din Toscana vor trece în colecţia permanentă a parcului exterior muzeului HICA.


Proiectul lui Spoerri conceput la începutul anilor ’90 şi materializat în 1997, cuprinde în interiorul său pe lângă sculpturile realizate de acesta, 103 de instalaţii sau sculpturi realizate de catre 50 de artişti importanţi ai momentului, câteva nume fiind suficiente pentru a conştientiza importanţa Fundaţiei (pentru că trebuie spus, proiectul a primit statutul de Fundaţia Daniel Spoerri): Arman, Nam June Paik, Dieter Roth, Jean Tinguely.


Referitor la titlul articolului, acesta se cristalizează într-o timidă şi succintă prezentare a parcursului creaţionist al lui Spoerri, punând accent pe particularitatea artei acestuia, bazată pe acumulări individuale, de elemente personale care formează contextul într-o singură şi unică combinaţie, în antiteză cu dogma creştina în baza căreia idealul de conglomerat uman – grădina Eden (model de constituţie sociale asemenea unei agore ateniene) - foloseşte o reprezentativitate inversă demersului lui Spoerri, polarizarea unei singure conştiinţe ce se reflect unitară şi egalitarist asupra fiecărui element.


Ar fi interesant de văzut când va avea loc o expoziţie Spoerri la noi în ţară şi a altor artişti de origine română, încă neconştientizaţi de mentalul autohton – l-aş pune în această discuţie şi pe Isidore Isou.




Articole similare

Lasa un comentariu


Comentarii

Nu exista nici un comentariu la acest articol.